|
 |
| SEVİM
ONURALP |
Kanadalı
profesör Osmanlıyı yazdı
"Kuşatılmış
Bir İmparatorluk, Osmanlı Savaşları" - 2
"Kimlik
sorunu 19. yüzyılda başlayan ve devam eden büyük bir karmaşa"
 |
| Virginia
Aksan. |
Geçen
sayıdan devam.
başka işler
yapması, disiplin ve kontrolün kaybedilmesi, Batıda gelişen harp
teknolojisinin takip edilmemesi, vilayetlerin asker yetiştirmemesi
gibi onlarca neden sayabiliriz.
Osmanlı Ortadoğu'ya
geç geldi. Osmanlı nasıl para toplayacağını bilemiyordu. Vilayetlerden
toplanan paralar merkeze ulaşmıyordu veya yetersizdi. Vilayetlerden
toplanan paralar o vilayetlerdeki yönetimler tarafından güç için
toplanıyordu. Yeniçeriler kayıt altında paralı idi. Savaşta ölen
Yeniçerilerin paraları sanki yaşıyormuş gibi başkaları tarafından
alınıyordu. Osmanlı bunu hesabını yapamadı. Ve sonunda Yeniçerilere
para ödeyemez duruma geldi. Yeniçeriler ayaklandı. Osmanlı her alanda
(toprak kaybı, ekonomik, sosyal bozulma) sıkıntı yaşamaya başladı.
III. Selim (1789-1807) ve II. Mahmut dönemleri (1808
- 1839) hep iflasla geçti. O dönemler Osmanlı için çok önemli
dönemlerdi. Oysa yaşananlar, değişimler sosyal hayatı çok etkiliyordu.
Sonunda, Yeniçerilerin yerine köy, kasaba ve vilayetlerden zorunlu
olarak asker toplandı. Ben bu dönemin sosyal yönünü ve cemiyet üzerindeki
izlerini anlatmaya çalıştım. Elbette belgelere dayanarak. Ama daha
yazılacak çok şey var. Bir ilk olarak bir öncelik olarak bu kitabımın
kapı açtığımı düşünüyorum. Genç tarihçilerimize yol gösterdim.
- Anladığıma
göre "Osmanlı kimliği" gitgide daha dışlayıcı bir "Müslüman
kimliğe" doğru evrilmiş ve II. Mahmut tarafından "Müslüman
ordusu" olarak adlandırılmış. Sizce bu durum ıslahat hareketleri
gereği yapılan bir durum mu, yoksa Osmanlının kimlik değişikliği
mi?
- O dönemler çok karışık. Azınlıklar olarak geçen ve birlikte aynı
tebaa altında yaşayan kimlikler hakkında 19. asrın sonuna kadar
yazılmış çok doküman var. Müslümanlar tarafından yazılanlar yeni
yeni açığa çıkıyor. Burada doğru olan, dinsel bakış açısı değil,
kimliktir.
Kimlik
sorunu 19. yüzyılda başlayan ve hâlâ devam eden büyük bir karmaşa.
Yeni gençlerin bu tarihleri inceleyip yazmaları gerek. Osmanlı arşivleri
çok zengin. Binlerce belge var, 1950'lere kadar bu arşivler açık
değildi. İnsanlar bu kadar ilgili değildi. Elektronik sistemler
gelince herkesin bilgilere ulaşma kolaylığı da sağlandı. Tezlerini
bu konuda yazan genç tarihçilerimiz de var. Biz bunları yeni yeni
görüyor ve okuyoruz. Hâlâ göremediklerimiz var dünyanın farklı yerlerindeki
arşivlerde. Bu soruyu tam cevaplayabilmek için o dönemlerde Müslüman
kişiler tarafından yazılmış dokümanları da incelemek gerekir. Dil,
din, devlet birliği 19. yüzyılda ortaya çıkan bir dönem. Ben o dönemi
incelemiyorum. Benim incelediğim dönemi, Osmanlının yenileşmesi,
toparlanmaya çalışması ve askeri yapı dönemi olarak algılıyorum.
- II Abdülhamit
dönemini "Siyasal İslamın Miladi" olarak görenlere, bu
değişim döneminin bir geçiş dönemi olduğunu söyleyebilir miyiz?
- Bu dönemi ben, Osmanlının bir geçiş dönemi olarak ele alıyorum.
II. Abdülhamid dönemi belki de temelde klasik Osmanlı İslamına karşı
bir tepki olabilir. İncelenmesi gerek.
-
Kitaplarınızda, İslami söylemlere, "zorunlu askerlik hizmetine
dayalı" ordunun, siyaset ile ilişkilerine dair ne tür bir anlatım
var?
- Kitabımı okuyanlar, zorunlu askerlik hizmetine dayalı ordunun
siyaset ile ilişkisine dair ayrıntılı bilgi bulacaktır.
- Günümüzde,
Türkiye'de tartışılan "askerlik sistemi" yapılanmasıyla
ilgili görüşlerinizi alabilir miyiz?
- Türkiye başka ülkelerle savaşmıyor. Bu konuda şanslı. Sanıyorum
1.000.000 askeri var. Savunma olarak güzel. Günümüzde ülke farklılıkları
var. Askerin teknik olarak gelişimi önemli. Teknoloji ve savaş sanatı
günümüzde çok farklı.
- Son
olarak, Ermeni konusu için ne diyebilirsiniz?
- Ermeni konusu
kısır bir döngü ve maalesef dünya böyle istiyor.
sonuralp@hotmail.com
Aralık 2010
"Kuşatılmış
Bir İmparatorluk, Osmanlı Savaşları" - 1
|